preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan

Kutak edukacijskog rehabilitatora

Plastičnost mozga

Autor: Hana Škrlec, 13. 3. 2023.

U tjednu kada se obilježava Tjedan mozga, pravo je vrijeme da spomenemo plastičnost mozga.

Što je to plastičnost mozga? Učenje je radnja koja se odvija tijekom cijelog života, bilo na svjesnoj ili podsvjesnoj razini. Ljudski mozak ima sposobnost reorganizacije odnosno oblikovanja u svojoj strukturi. Svojstvo mozga da prilagodi neuronske mreže novim situacijama naziva se plastičnost mozga ili neuroplastičnost. Što je mozak mlađi to je njegova plastičnost veća. Naime, plastičnost mozga je najizraženija u prvih nekoliko godina života, do pete – šeste godine. 

Uslijed iskustvenih doživljaja nastalih zbog zahtijeva okoline, mijenja se struktura neurona i zbog toga je od velike važnosti rano iskustvo kod djece. Različitom stimulacijom radi se na boljem umrežavanju neurona i veza među neuronima. To znači da svako savladavanje neke nove vještine i njezino uvježbavanje i primjenjivanje vodi ka stjecanju kompetencija što je popraćeno neurološkim promjenama.

Kada uslijed trauma ili nekog drugog uzroka dođe do prekida sinaptičkih veza, jedan neuron preuzima veze drugog te se time razvija kompenzatorni mezanizam i prijenos informacija se nastavlja nesmetano vršiti. Kod razvojnih poteškoća, razvojnih kašnjenja, razvojnih poremećaja bilo koje vrste, proces obrade informacija u mozgu je u deficitu. U većini slučajeva, što je razina deficita veća to je i veća poteškoća – znači da neuroni nisu dobro ili dovoljno umreženi.

Sama plastičnost mozga ima svoje prednosti a to su sposobnost učenja novih stvari, jačanje pojedinih regija mozga, oporavak od moždanog udara ili povrede mozga, sposobnost poboljšanja postojećih kognitivnih sposobnosti. Naravno, mozak i sama plastičnost mozga imaju svoja ograničenja. Ukoliko postoje teška oštećenja pojedinih regija mozga oporavak nije moguć u potpunosti.

Kako možemo poboljšati plastičnost mozga? Obogaćivanje našeg okruženja, čitanje, učenje nečeg novog ( jezika, sviranje nekog instrumenta,…), kreativno izražavanje, putovanja, odmor, fizička aktivnost,…

Kod neurorizične djece i otkrivanja nekog oštećenja od velike je važnosti rana intervencija. U rehabilitaciji (habilitaciji) je važna senzomotorička stimulacija, kognitivno-perceptivna stimulacija, neuromotorička stimulacija te individualan rad usmjeren na cjelokupni razvoj djeteta. Rehabilitacija se ne smije fokusirati na samo oštećeni dio sustava jer on ne djeluje sam za sebe već je povezan s ostalim sustavima. Za obnovu oštećenih područja mozga važno je da u sam mozak dođe što više adekvatnih poticaja. S ranom intervencijom treba započeti što ranije što onda rezultira i najvećim napretkom u motoričkim i ostalim vještinama.




Raspored zvona

SAT POČETAK KRAJ
0. 7,10 7,55
1. 8,00 8,45
2. 8,50 9,35
3. 9,50 10,35
4. 10,45 11,30
5. 11,35 12,20
6. 12,25 13,10
7. 13,15 14,00
Kalendar
« Srpanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 23. 3. 2011.

Ukupno: 434421
Ovaj mjesec: 334
Ovaj tjedan: 334
Danas: 12
 

CMS za škole logo
Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan / Mihovljan 49, HR-49252 Mihovljan / os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr / ured@os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr
preskoči na navigaciju