preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan

Kutak edukacijskog rehabilitatora

Kada i zašto ići logopedu?

Autor: Hana Škrlec, 7. 4. 2021.

 

Izvor: http://www.lucyflemingillustration.com/

Čekati do škole ili odmah krenuti?

 

Dolaskom bebe na svijet, svaki roditelj osjeća sreću, uzbuđenje ali i jednu dozu straha da li će razvoj djeteta teći pravilno. Teško je izolirati neko dijete i promatrati samo jedan segment obzirom da je sveukupni razvoj (motorički, govorno-jezični, socio-emocionalni) jedan složeni proces i za svako pojedino dijete jedinstveno. Tijekom prve tri godine, razvoj je iznimno brz i bogat. Brojni priručnici navode karakteristike pojedinih faza razvoja, ali je važno napomenuti da se one ne moraju poklapati za svako dijete u svojim postignućima po točno zadanim mjesecima.

Kao i motorički i govorni razvoj je vremenski određen. Razvoj govora je veoma složen proces koji objedinjuje fiziološke, neuroanatomske i psiholingvističke procese.

Jezični poremećaji su okarakterizirani individualnim razlikama kod svakog djeteta. U prvim godinama života jezični razvoj je vrlo promjenjiv, od povremenog zastoja u razvoju, stagniranja pa do naglog napretka u kratkom vremenskom razdoblju. Razvojni jezični poremećaji se javljaju u razdoblju usvajanja jezika (do 3.godine), a stečeni jezični poremećaji nakon što je već usvojena baza materinskog jezika. Kod djece sa zakašnjelim jezičnim razvojem, tijek jezičnog razvoja je usporen i ta djeca imaju ograničenu artikulacijsku izvedbu glasova. U dobi od tri godine roditelji mogu usporediti govor svog djeteta s govorom vršnjaka što je uočljivije kod djece koja polaze u vrtić.

Iz tog razloga je od velike važnosti da djeca sa zakašnjelim jezičnim razvojem budu pravovremeno uključena u sustavnu i kontinuiranu pomoć u usvajanju jezičnih sastavnica tijekom predškolskog razdoblja.

U periodu između 9. i 12.mjeseca djetetovog života javlja se združena pažnja gdje dijete pogledom pokušava skrenuti pažnju roditelja na ono što želi (dijete-autić, dijete-roditelj, dijete –autić). Između 12. i 18.mjeseca javljaju se geste s naglaskom na kontaktnu gestu odnosno pointiranje gdje dijete prstom pokazuje što želi. U ovom periodu se polako razvija i razumijevanje (situacijsko, leksičko, jezično). Zato je važno da imenujemo predmete i opisujemo situacije.  Tijekom prve dvije godine djetetovog života treba poticati na izgovaranje samoglasnika kao i na kombinaciju samoglasnika i suglasnika (ma-ma, ta-ta…). U ovom periodu dijete počinje govoriti, ali taj govor je nerazumljiv dok je njegova intonacija dobra. S dvije godine dijete treba moći smisleno izgovarati riječi koje se koriste svakodnevno (mama, tata, pas…).

Od druge do četvrte godine djetetu se treba obraćati jednostavnim i jasnim rečenicama te postupno proširivati rječnik. Što se tiče samog izgovora, djeca u dobi između tri i tri i pol godina moraju ispravno izgovarati većinu glasova dok se glasovi s, z, c, š, ž, č, ć, dž, đ, r, lj i nj mogu tolerirati najdulje do pete godine.

Između treće i četvrte godine je potrebno razvijati narativne  vještine, pričanje priče koja ima svoju nit, prvo vezano za sadašnjost, a potom prošlost i budućnost.

Ukoliko se kod djece uoče neka druga odstupanja u govoru poput mucanja i brzopletosti, treba što ranije intervenirati jer ako dijete i je premalo za terapiju roditelj će dobiti logopedski savjet kako se postaviti i kako reagirati. Tijekom usvajanja predčitalačkih i čitalačkih vještina može se vidjeti da li još uvijek postoji prisutnost jezičnih smetnji.

Neki od simptoma koji mogu ukazati na postojanje razvojnog jezičnog poremećaja su:

  • otežan i usporen jezično govorni razvoj
  • kasnija pojava prve riječi i rečenice
  • izostavljanje veznika, zamjenica, pomoćnih glagola, prijedloga,…
  • pogreške u rodu, broju i padežu
  • teže usvajanje vremenskih i prostornih odnosa
  • teškoće u prepričavanju

Pojava navedenih simptoma se javljaju i kod djece urednih intelektualnih sposobnosti zbog čega nije uvjet da postojanje jezičnih poremećaja prate i intelektualne teškoće. Međutim, zbog neprepoznavanja jezičnih teškoća prije polaska u školu može doći do poteškoća u ovladavanju vještina čitanja i pisanja, razumijevanja pročitanog, a time i savladavanja školskog sadržaja.

Upravo je zato važno rano otkrivanje i prepoznavanje simptoma te uključivanje djeteta u logopedsku terapiju.

Odnedavno je pokrenuta web platforma https://www.pitajlogopeda.hr/ gdje roditelji mogu dobiti stručan i besplatan savjet od strane logopeda. Ukoliko se pri posjetu logopeda, prilikom uzimanja anamneze i ispitivanjem govorno-jezičnih komunikacijskih sposobnosti ustanovi potreba za logopedskim tretmanom, treba imati na umu da se same logopedske vježbe provode ovisno o složenosti poremećaja i osobnosti djeteta s naglaskom na važnost redovitog pohađanja terapije i provođenja preporučenih vježbi kod kuće, neovisno kojeg logopeda roditelji odabrali za svoje dijete. 




Raspored zvona

SAT POČETAK KRAJ
0. 7,10 7,55
1. 8,00 8,45
2. 8,50 9,35
3. 9,50 10,35
4. 10,45 11,30
5. 11,35 12,20
6. 12,25 13,10
7. 13,15 14,00
Kalendar
« Srpanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 23. 3. 2011.

Ukupno: 434421
Ovaj mjesec: 334
Ovaj tjedan: 334
Danas: 12
 

CMS za škole logo
Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan / Mihovljan 49, HR-49252 Mihovljan / os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr / ured@os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr
preskoči na navigaciju