preskoči na sadržaj

Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan

Kutak edukacijskog rehabilitatora

Ispravno držanje olovke

Autor: Hana Škrlec, 28. 1. 2024.

Na početku osnovnoškolskog obrazovanja od velike je važnosti grafomotorika o kojoj smo već pisali. Kretanje i motorika se kod djeteta razvijaju već od prvih dana života i zahvaljujući njima dijete može upoznati okolinu i sebe. Kada govorimo o pokretu, ovdje razlikujemo velike ili grube pokrete (koristimo velike skupine mišića koji nam omogućuju sjedenje, puzanje, hodanje, penjanje, igru i sl.) i male ili fine pokrete (koristimo male mišiće ruku i zapešća te očiju koji nam omogućuju preciznije pokrete i radnje poput zakopčavanja gumba, vezanje vezica, kreativno izražavanje i sl.). Jedan od uvjeta za bolju kontrolu finih pokreta je i koordinacija oko-ruka. Upravo je ta kombinacija, koordinacije oko-ruka i fini pokreti, važna u procesu pisanja. Za razliku od mišića donjih udova koji sazrijevaju u dobi od oko 2,5 godine, pokreti prstiju šake i dlana sazrijevaju tek oko 6.godine života.

 

Jedan od važnijih čimbenika u pisanju je i lateralizacija, odnosno dominacija ruke kojom pišemo. Svatko od nas ima dominantnu stranu tijela za nešto (dominantno uho na koje uvijek prislanjamo telefon, dominantniju / jaču nogu i stopalo, dominantniju ruku za jelo, pisanje, udaranje čekićem, rezanje nožem i sl.) i kod većine ljudi je desna ruka dominantna što ne treba biti jednako i kod dominantnosti ostalih dijelova tijela ili prilikom različitih aktivnosti. Primjerice, netko može imati dominantnu desnu ruku kojom piše, jede, crta a lijevom rukom preciznije udara čekićem.

Svijest o vlastitom tijelu počinje odmah nakon rođenja, dijete prvo istražuje svoje tijelo a nakon toga istražuje prostor oko tijela te razvija orijentaciju na vlastitom tijelu. Upravo je ta orijentacija na vlastitom tijelu, te orijentacija u prostoru u odnosu na svoje tijelo važna za pisanje ali i čitanje kasnije. Ukoliko dijete ima problem u orijentaciji to dovodi to problema u prostornoj organizaciji pa dijete ne zna gdje započeti pisati, „gubi“ redove, slova su nejednake veličine ili mijenja slična slova.

Kako bi dijete uspješno i pravilno pisalo potrebno je paziti na nekoliko stvari:

  • Pravilno držati olovku.
  • Stisak olovke ne smije biti prejak, treba lako kliziti olovkom po površini. Povučene linije na papiru ne smiju biti ni prejake ni preslabe.
  • Pravilno sjediti te ispravno držati tijelo, laktovi udobno naslonjeni na površinu za pisanje, tabani u potpunosti leže na podu.

Tijekom igre i različitih aktivnosti, djeca jačaju svoje fine pokrete međutim, ukoliko roditeljima nedostaje ideja kako da dodatno potaknu razvoj fine motorike kod svoje djece, donosimo nekoliko primjera.

Aktivnosti jačanja prstiju:

  • Dijete podiže mali predmet prstima jedne ruke i taj predmet skriva u šaci (samo jednom rukom). Zatim otvara šaku tako da mu predmet ostane na dlanu. Ponovno pokušava uhvatiti predmet prstima i dlanovima ga vratiti među prste. Sve to dijete pokušava učiniti samo jednom rukom.
  • Dijete vrti kocku u ruci i pronalazi stranu s točnim likom (sve jednom rukom).
  • Dizajniranje sitnica od gline, plastelina...

Aktivnosti za razvoj mišića dlana:

  • Kalup od zemlje, pijeska. Gnječenje gline.
  • Kotrljanje dva ili više kamenčića po dlanu (bez pomoći druge ruke).
  • Bacanje i hvatanje male loptice.
  • Zabijanje velikih čavala, piljenje dasaka ili grana.
  • Stiskanje malih loptica (veličine dlana), gumeni prstenovi.

Aktivnosti za jačanje snage i stabilnosti zgloba:

  • Namatanje vune u klupko ili špagu na štap (omatanjem niti na statički štap).
  • Crtanje krugova, osmica... u pijesku ili zemlji.
  • Crtanje po kosim površinama (npr. crtanje po zidu, bojanje ograde).
  • Kopanje zemlje malom motikom.
  • Mazanje namaza na kruh..
  • Guranje dlanom (dva suigrača stavljaju dlan uz protivničke dlanove i pokušavaju se odgurnuti u stranu).

Aktivnosti za razvoj luka dlana:

  • Igranje s maticama i vijcima.
  • Otvaranje i zatvaranje boca čepovima na navoj.
  • Pomicanje malih predmeta (na primjer, sastavljanje mozaika s kamenčićima).
  • Skupljanje koralja na uzicu, umetanje kamenčića u usku cijev (tobogan za kamenčiće).
  • Guljenje krumpira, jabuka...
  • Cijeđenje soka od limuna ili naranče.
  • Prelijevanje tekućine iz veće posude u manje posude.
  • Rolanje ručnika u "kobasicu".

Aktivnosti za razvoj širenja dlana, kretanja i kretanja dijelova dlana:

  • Hvatanje predmeta kliještima.
  • Rezanje škarama.
  • Hvatanje predmeta štapićima.
  • Hvatanje predmeta pincetom.
  • Vješanje rublja s kukama za odjeću.
  • Korištenje prskalice za zalijevanje (prskanje) biljaka.

Izvor: https://hrcak.srce.hr/file/443508




Raspored zvona

SAT POČETAK KRAJ
0. 7,10 7,55
1. 8,00 8,45
2. 8,50 9,35
3. 9,50 10,35
4. 10,45 11,30
5. 11,35 12,20
6. 12,25 13,10
7. 13,15 14,00
Kalendar
« Svibanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
Prikazani događaji

Brojač posjeta
Ispis statistike od 23. 3. 2011.

Ukupno: 429149
Ovaj mjesec: 688
Ovaj tjedan: 357
Danas: 120
 

CMS za škole logo
Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan / Mihovljan 49, HR-49252 Mihovljan / os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr / ured@os-ljudevit-gaj-mihovljan.skole.hr
preskoči na navigaciju