2019-08-29 14:47:27

Grafomotorika

Izvor: https://www.lucyflemingillustrations.com/

Što je to grafomotorika i zašto je važna?

 

Grafomotorika je motorička sposobnost koja uključuje pravilno držanje olovke i pisanje slova. Sam razvoj grafomotorike započinje u dobi između 10. i 18. mjeseca i traje sve do polaska u školu. Osim što se grafomotorika razvija s odrastanjem, ona se također može i uvježbati pomoću različitih aktivnosti koje svaki roditelj može omogućiti svom djetetu. Za početak sve svakodnevne aktivnosti s kojima se susreću djeca ne bi im se smjela uskraćivati odnosno raditi umjesto njih. Obuvanje, oblačenje, otkopčavanje, odmatanje bombona, listanje knjiga i slikovnica, vezivanje cipela i sl. sve su to aktivnosti koje uvelike pomažu djetetu u savladavanju korisnih vještina koje će na važnosti dobiti upravo prilikom polaska u školu.

Danas su djeci dostupne različite igre na računalima, tabletima i pametnim telefonima koje im pomažu u učenju, razvijanju memorije i logike, međutim uz sve prednosti, navedena tehnologija ima i svoje nedostatke jer se djeci smanjuje potreba za crtanjem i pisanjem na podlozi što automatski uskraćuje razvijanje punog potencijala šake i prstiju, odnosno finu motoriku ruku. S toga je poželjno da se, uz korištenja računalima, djeci ponude i druge aktivnosti i igre.

Treba imati na umu da neka djeca rano počinju šarati, crtati, bojati ili kopirati neke znakove, dok druga djeca ne pokazuje zainteresiranost za aktivnosti olovkom. Bitno je da se ne provode nasilno vježbe grafomotorike, ali istovremeno ne odustati od poticanja tih aktivnosti. Kao što smo već naveli, djeci se mogu ponuditi zamjenske aktivnosti kroz igru koje će također utjecati na razvoj grafomotorike. To su primjerice prelijevanje vode iz posude u posudu, crtanje kažiprstom po brašnu ili pijesku, nizanje perlica na špagu ili konac, trganje papira, rezanje papira, oblikovanje plastelina, slaganje puzzli i kocki, slikanje prstima i kistom, hvatanje predmeta palcem i kažiprstom čime se pak razvija hvat pincete. Uz navedene aktivnosti koje su zabavne i interesantne, dijete će doći do faze kada mu hvat olovke neće predstavljati problem i bit će spremno za druge oblike grafomotoričkih vježbi, kao što su bojanke, pisanke, slovarice i sl. Ukoliko dijete prilikom rukovanja olovkom koristi obje ruke, tada se dijete potiče da koristi dominantniju ruku, ali nikako ga se ne smije prisiljavati da koristi isključivo desnu ruku.

 

Primjer nekih aktivnosti s olovkom koje mogu provoditi roditelji sa svojom djecom:

1.Crtanje čovjeka – ukoliko nedostaju koji dijelovi pitajte dijete „Treba li još nešto nacrtati čovjeku?“, „Pogledaj mene, što sve vidiš na meni?“

2.Neka samostalno crta jednostavnije crteže poput kuće, sunca, cvijeta, drvo. Kasnije mu zadate da crta složenije crteže.

3.Popunjavanje bojanke ili vaših crteža s različitim bojama – uz grafomotoriku dijete će učiti i boje.

4.Neka dijete crta linije oko svoje ruke ili oko predmeta.

5.Jednostavniji labirinti.

6.Zadatci u kojima dijete treba po stazici dovesti predmet s lijeve na desnu stranu i obratno.

7.Spajanje točkica kako bi se dobio neki oblik.


Osnovna škola "Ljudevit Gaj" Mihovljan